Kortizol je v určitej chvíli prospešný, pretože nás nabíja energiou a optimalizuje naše intelektuálne schopnosti. Ak sa situácia, ktorá stres vyvolala, uspokojivo vyrieši, napätie sa zníži a organizmus sa vráti do pôvodného stavu. Problém je keď stres naďalej pretrváva. Chronický stres a úzkosť vedú k nadmernému vylučovaniu kortizolu nadobličkami, čo narúša hormonálnu rovnováhu v tele. Zníži sa hladina dopamínu, čo vedie k pocitu neustálej únavy, a tiež sérotonínu, čo sa prejaví zlou náladou a depresiou. Zaujímavé informácie na túto tému priniesol portál Zdravie.

Pri strese si niektorými potravinami nervozitu ešte zhoršíte.
Pri strese si niektorými potravinami nervozitu ešte zhoršíte.
Zdroj: Shutterstock

Ovplyvnia náladu

„Celkovo 50 percent dopamínu a až 90 percent sérotonínu sa tvorí v črevách. Črevný sérotonín teda môže ovplyvniť našu náladu či spánok,"
vraví gastroenterológ MUDr. Ladislav Kužela, PhD., MPH. Ak by sme teda k nedobrému hormonálnemu rozpoloženiu pridali ešte nevhodnú stravu, akoby sme priliali olej do ohňa. V prípade chronického stresu sa odporúča vyhýbať sa potravinám, ktoré spôsobujú vylučovanie kortizolu.

Na ďalšej strane sa dozviete, ktoré sú to >>>