Rasca lúčna

Sušené semienka rasce lúčnej patria k nášmu najpoužívanejšiemu koreniu. Jej mierne sladkastá, oriešková chuť vynikajúco ladí s pečenými zemiakmi, chuťou mäsa, strukovín, chleba i kapusty. V kredenci medzi koreninami u vás rasca určite nechýba a ak robíte zabíjačku, najviac sa míňa do klobás. Za veľkú lyžicu ju pridajte aj do zapraženej „kmínovej“ polievky s cibuľou, cesnakom, mletou paprikou, so zemiakmi a rozšľahaným vajcom. Jednoduchá polievočka, ktorú zvládne navariť aj školák.

Pečené zemiaky s bylinkami a rascou.
Zdroj: Laura Witteková

Pre zdravie

Tak ako každá korenina, aj rasca má okrem svojich chuťových vlastností aj zdravotné. Je bohatá na vitamín A, železo aj vápnik, zvyšuje tvorbu mlieka pri dojčení, pomáha zlepšiť trávenie, znižuje hladinu LDL cholesterolu, pôsobí preventívne proti onkologickým ochoreniam, pomáha proti hnačke aj pri dýchacích problémoch a zabraňuje rastu mikroorganizmov. Rasca je aj súčasťou čajových zmesí na trávenie a pre dojčiace matky. Pre jej konzervačné vlastnosti ju starí Egypťania využívali pri mumifikovaní. No zostaňme pri varení a prevoňajme si ňou jeseň!

Náš tip na jesennú večeru: Upečte si plátky zemiakov ochutené rascou a tymiánom. Zapite žinčicou alebo acidkom.

Článok pokračuje na ďalšej strane >>>