s

Shutterstock

Prečo sú KÁVIČKÁRI unavenejší, ako tí, čo kofeínu neholdujú?

Cukor a kofeín nájdeme spolu hlavne v káve a energetických nápojoch. Aj keď ide o stimulanty, môžete sa po ich užití cítiť ospalí po počiatočnom náraste energie, ktorú vám poskytnú.

Spôsob, akým telo spracováva cukor a kofeín vedie u niektorých ľudí k únave a k tzv. popoludňajšej vynútenej sieste.

Sme len nervóznejší
Kofeín stimuluje centrálny nervový systém. Ku krátkodobým účinkom patrí zvýšená podráždenosť, nepokoj, bdelosť, zvýšenie telesnej teploty a zvýšené vylučovanie. Počas dňa sa však telo z tohto nabudenia dokáže unaviť. Počas prvých piatich minút konzumácie kofeínu uvoľňuje telo do krvného obehu stresové hormóny. Keď sa táto stresová reakcia stratí, začneme byť hladní a unavení.

Čítajte viac
Koláčiky s kávovým krémom

Málo cukru
Nízka hladina cukru v krvi je zodpovedná za únavu a letargiu. Keď naša hladina cukru v krvi stúpa, po jeho konzumácii, telo reaguje tým, že produkuje inzulín. Čím je tento vzostup vyšší, tým je aj väčšia pravdepodobnosť, že si to telo vykompenzuje, čo povedie k prepadu a k nízkej hladine krvného cukru približne o dve alebo tri hodiny neskôr. Čo sa s telom stane? Mozog a telo zareaguje ospalosťou.

Ak to s kávou preženiete, môžu sa u vás objaviť problémy so zaspávaním, úzkosť, či dokonca aj panické záchvaty. V takých prípadoch treba piť menej kávy. Zdroj foto: Shutterstock
Zdroj: Shutterstock

Koľko kofeínu prijať denne?
Obmedzením príjmu kofeínu môžete znížiť množstvo stresových hormónov, ktoré vaše telo vyplavuje. Stačí 600 mg alebo menej kofeínu denne. Takéto množstvo so sebou nenesie žiadne riziko. Ak ste sami o sebe už podráždení a nervózni alebo ste tehotná, odporúča sa ho konzumovať denne ešte menej, najviac 200 mg.