Prečo by sme nemali jesť HORÚCE ZEMIAKY? Veď sú také dobrééé...

Opatrne s tukom
Keby ste stále jedli iba varené zemiaky, po čase by vás omrzeli, najmä keď existujú stovky lákavých zemiakových receptov. Lenže chutné neznamená aj zdravé. Smažené a fritované zemiaky absorbujú obrovské množstvo tuku a majú niekoľkonásobne viac kalórií. V hranolčekoch z fritézy je okolo 15 percent tuku, v zemiakoch pečených v rúre až o polovicu menej.

Pečené zemiaky
Zdroj: the cooking foodie

Nejdzte horúce
Uvarené zemiaky nechajte chvíľu chladnúť. Pri varení zemiakov sa bunky škrobu nafúknu a začnú meniť štruktúru. Tento proces sa nazýva želatinizácia a spôsobí, že čerstvo uvarené zemiaky sa v tenkom čreve trávia veľmi rýchlo. Keď sa však trocha ochladia, želatínovitý škrob sa zmení na rezistentný — pevnejšiu, kryštalickú formu, ktorá funguje ako rozpustná vláknina a zlepšuje pohyb čriev. V horúcich zemiakoch je 7 percent rezistentného škrobu, vo vychladnutých až 13 percent. Ochladením zároveň klesne glykemický index zemiakov o 25 percent, čo znamená, že nerozkolíšu hladinu krvného cukru a sú vhodnejšie aj pre diabetikov.

Kategórie