Môže nadmerná konzumácia rajčiakov škodiť ľudskému telu? Ak áno, tak akým spôsobom? To či patria rajčiaky k potravinám, ktoré môžu spustiť histamínovú intoleranciu nám povie pani doktorka MUDr. Eva Smišková.

Paradajky obsahujú okrem jedno­duchých cukrov fruktózy a glukózy zložené polysacharidy, vlákninu, dostatok vody, z minerálov hlavne draslík, horčík a fosfor, vitamíny C, E, B. Ich najväčším prínosom zo zdravotného hľadiska sú bioflavonoidy, teda farbivá karotén a lyko­pén.

Ide o silné antioxidanty, látky, ktoré chránia bunky pred oxidač­ným stresom.
Ide o silné antioxidanty, látky, ktoré chránia bunky pred oxidač­ným stresom.
Zdroj: Peter Záhradník

Lykopén lepšie účin­kuje, ak plody prejdú tepelnou úpra­vou. Plody, hlavne nie úplne zrelé, však obsahujú aj toxické alkaloidné latky saponíny. V zrelých plodoch môžu byť v malom množstve – sú súčasťou šupiek a zrniek. Je pravda, že rajčiaky môžu zvýše­ným obsahom histamínu ľuďom so zníženou produkciou enzýmu, ktorý ho pomáha odbúrať, spôsobovať zdravotné ťažkosti.

Za krásnu červenú farbu rajčiakov zodpovedá rastlinný pigment lykopén, ktorý má viacero pozitívnych účinkov na ľudský organizmus.
Za krásnu červenú farbu rajčiakov zodpovedá rastlinný pigment lykopén, ktorý má viacero pozitívnych účinkov na ľudský organizmus.
Zdroj: pinterest/playfulcooking.com

Konzumácia jednostrannej potravy, hoci ide o zdravú zeleninu, nie je správna. Môže naozaj vyvolať alergickú reakciu či nejakú formu netoleran­cie. Skúste rozdeliť príjem energe­tickej a objemovej hodnoty, ktorú prijímate v rajčiakoch, aj medzi ostatné zdravé druhy zeleniny, ako je listová zelenina, brokolica, uhorka.